سوگیری رفتاری مدیران از نظرکوتهبینی و خوشبینی باعث تورش رفتاری میشود و این امر عدمتقارن اطلاعاتی و مشکلات نمایندگی را در شرکتها بیشتر تشدید میکند؛ در واقع علت چنین رفتارهای ناشی از انگیزههای شخصی مدیران است که آنها برای دست یابی به اهداف و موضع خویش به شفافیت اطلاعات مالی نمی پردازند. بدین منظور، مطالعه حاضر اثر رفتارهای کوتهبینانه و خوشبینانه مدیریت را بر شفافیت اطلاعات مالی شرکتها بررسی کرده است. نمونه آماری پژوهش با توجه به اندازهگیری متغیرهای پژوهش شامل 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1388-1395 میباشد. برای تجزیه و تحلیل آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیونی چند متغیره استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که رفتار خوشبینی مدیران باعث کاهش شفافیت اطلاعات مالی شرکتها میشود. این یافته نشان میدهد که مدیران بر اثر تعصبات، بیش از حد خوشبین هستند و به دلیل مغرضانه بودن، به شفافیتسازی اطلاعات مالی نمیپردازند. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که رفتار کوتهبینانه مدیران بر شفافیت اطلاعات مالی شرکتها اثر منفی میگذارد. این یافته نشان میدهد مدیران در پی انگیزه و دستیابی به اهداف خود بیشتر به عملکرد کوتاه مدت مینگرند و به شفافیتسازی اطلاعات مالی نمیپردازند.
امیری, اسماعیل, خدامی پور, احمد, & کامیابی, یحیی. (1397). اثر رفتارهای کوتهبینانه و خوشبینانه مدیریت بر شفافیت اطلاعات مالی. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 7(2), 141-177.
MLA
اسماعیل امیری; احمد خدامی پور; یحیی کامیابی. "اثر رفتارهای کوتهبینانه و خوشبینانه مدیریت بر شفافیت اطلاعات مالی". پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 7, 2, 1397, 141-177.
HARVARD
امیری, اسماعیل, خدامی پور, احمد, کامیابی, یحیی. (1397). 'اثر رفتارهای کوتهبینانه و خوشبینانه مدیریت بر شفافیت اطلاعات مالی', پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 7(2), pp. 141-177.
VANCOUVER
امیری, اسماعیل, خدامی پور, احمد, کامیابی, یحیی. اثر رفتارهای کوتهبینانه و خوشبینانه مدیریت بر شفافیت اطلاعات مالی. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 1397; 7(2): 141-177.