این مقاله به بررسی تأثیر عوامل شناختی بر کیفیت قضاوت و تصمیمگیری در پیشبینی هزینهها میپردازد. بدین منظور از روش پژوهش آزمایشگاهی با طرح درون آزمودنی و بین آزمودنی 4×2 استفاده شده است. نمونه این پژوهش شامل 78 نفر از مدیران مالی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال 1395 میباشد. در این پژوهش دو متغیر مستقل تأثیرگذار بر کیفیت قضاوت و تصمیمگیری در پیشبینی هزینهها، که مورد دستکاری قرار میگیرند شامل ساختار هزینهها یا درجات رفتار نامتقارن هزینهها و شکل ارائه اطلاعات میباشند. متغیرهای وابسته پژوهش، کیفیت یا دقت پیشبینی هزینهها و شاخصهای مدل عدسی برانزویک میباشند. به منظور تجزیه و تحلیل نتایج از روش تحلیل واریانس با سنجههای تکراری و آزمون مقایسه زوجی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد افراد رفتار متقارن هزینهها را بهتر از رفتار نامتقارن درک مینمایند. افراد به طور ذهنی دارای مدل ذهنی خطی برای پیشبینی هزینهها در زمینه رفتار نامتقارن هستند. همچنین شکل ارائه جدولی نسبت به نموداری منجر به افزایش کیفیت قضاوت و تصمیمگیری افراد میگردد. همچنین نتایج نشان داد که ارائه اطلاعات به صورت جدولی میتواند در بهبود فهم افراد از ساختار نامتقارن هزینهها (چسبنده و شبهچسبنده) موثر باشد.
This study investigated the effects of cognitive bias factors on the quality of judgment and decision making in cost prediction. In particular, we conduct a laboratory experiment with a 2×4 design mixing a within-subjects condition with a between-subjects condition. The sample of this study is 78 managers with financial expertise and graduate students, and the period of data collection is 2016. In this study, two independent variables that affect the accuracy of judgment are manipulated as follows: (1) the cost structures or degree of cost asymmetry (i.e. non-sticky, semi-sticky, sticky and anti-sticky) and (2) the presentation format of financial information (i.e. table vs. graph). Also, the dependent variables of research are as follows: 1. quality or accuracy of cost prediction (mean absolute error of the individual`s predictions) and 2. variables of Brunswick`s lens model. The main hypotheses test is performed using a repeated-measures ANCOVA and pairwise comparison. In accordance with our expectation, participants are more likely to recognize and predict accurately symmetric cost behavior (non-sticky) rather than asymmetry cost behavior (i.e. sticky and anti-sticky). In other words, they mentally apply a symmetric model to predict changes of asymmetric costs. Moreover, the presentation of information expressed as table allows more accurate predictions. Also, the results show that presentation of information in table rather than graph is more beneficial for effective perception of asymmetric cost behavior.