@article { author = {Parsaei, Mona and Rahmani, , Ali and Afshar, , Parisa}, title = {Designing a Framework for Universities Annual Reports}, journal = {Applied Research in Financial Reporting}, volume = {11}, number = {2}, pages = {-}, year = {2023}, publisher = {Audit Organization}, issn = {2345-3125}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Public universities in Iran prepare financial statements according to the legal requirements and public sector accounting standards. However, these financial statements accompanied by the annual activity reports are not the same as the annual reports prepared in economic sectors. Preparation of such reports is mandatory in the articles of association of some universities. Our purpose is to design a framework for the annual reporting of universities so that the stakeholders can have coherent and transparent information about the various fields of the university. This study is an applied research conducted through document analysis, content analysis and survey. First, by reviewing the annual reports of twenty universities, we do a content analysis and identify components of the annual reports of the universities. Then, in order to validate the framework of the annual report, we use 28 experts’ opinions collected through a questionnaire in order to present our proposed framework for the annual reporting. Our results show that providing information in the fields of education, research, innovation, health, art, social, environmental, safety, communication and information technology, supporting activities, industry, ceremony, awards, survey, ranking, demographic information, infrastructures, human resources, governance and financial components are useful for stakeholders. Also, research information, infrastructures, and revenue and expense information are the most important components. Our research presents an annual reporting framework for universities for the first time in Iran and adds to the existing literature regarding integrated reporting.  }, keywords = {Annual Report,Financial Components,Nonfinancial Components,University Reporting}, title_fa = {تدوین چارچوب گزارشگری سالانه دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {دانشگاه‌‌های دولتی در ایران طبق الزام‌‌های قانونی و استانداردهای بخش عمومی صورت‌‌های مالی تهیه می‌‌کنند. با این وجود این صورت‌‌های مالی همراه با گزارش فعالیت سالانه به نحوی که در بخش‌‌های اقتصادی مرسوم است، نمی‌‌باشد. تهیه چنین گزارش‌‌هایی در اساسنامه برخی دانشگاه‌‌ها الزامی است. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای گزارشگری سالانه دانشگاه‌ها می‌‌باشد تا ذینفعان بتوانند اطلاعات منسجم و شفافی از حوزه‌‌های مختلف دانشگاه داشته باشند و الزام اساسنامه‌‌ای به نحو یکنواخت و جامعی رعایت شود. این پژوهش کاربردی است ‌‌و به روش سندکاوی، تحلیل محتوا و پیمایش اجرا شده است. ابتدا گزارش‌‌‌های سالانه 20 دانشگاه‌ خارجی تحلیل محتوا گردید و مؤلفه‌‌های گزارشگری، شناسایی شد. جهت اعتبارسنجی، از طریق پرسشنامه اقدام به جمع‌‌آوری نظر 28 متخصص گردید و چارچوب پیشنهادی گزارشگری سالانه دانشگاه‌‌ها تدوین شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گزارش‌‌‌‌های سالانه باید دربرگیرنده اطلاعات در حوزه آموزش، پژوهش، نوآوری، سلامت، هنر، اجتماعی، محیط زیست، ایمنی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، پشتیبانی، صنعت، مراسم، اقتخارات، نظرسنجی، رتبه‌‌بندی، ‌اطلاعات جمعیتی،‌ زیرساخت‌‌ها، منابع انسانی، راهبری و مولفه‌‌های مالی باشد. همچنین ارائه اطلاعات در حوزه پژوهش، زیرساخت‌‌ها و اطلاعات درآمد و هزینه بیشترین اهمیت را میان سایر مولفه‌‌ها داشته‌‌اند. این پژوهش برای اولین‌‌بار چارچوب گزارشگری سالانه دانشگاه‌‌ها را در ایران پیشنهاد می‌‌نماید و به غنای ادبیات موجود در خصوص گزارشگری می‌‌افزاید. همچنین شواهد علمی برای سازمان حسابرسی جهت ترویج گزارشگری پایداری و نیز یکپارچه در بخش عمومی فراهم می‌‌کند.  }, keywords_fa = {گزارشگری آموزش عالی,مولفه‌‌های مالی,مولفه‌‌های غیر مالی,گزارشگری سالانه دانشگاه}, url = {https://www.arfr.ir/article_168406.html}, eprint = {https://www.arfr.ir/article_168406_bb8e8c58adcd2f02da48c76906a93ec3.pdf} }