2024-03-28T17:17:14Z
https://www.arfr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12626
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
اثر نگرشهای حمایتی و آشنایی حسابرس با صاحبکار بر قضاوت اولیه حسابرس و استراتژی جستجوی شواهد
بهروز
بادپا
امید
پورحیدری
احمد
خدامی پور
پژوهشگران بهتازگی اثر عوامل غیرمالی بر قضاوت و بیطرفی حسابرسان را بهطور ویژه مورد توجه قرار دادهاند. یکی از عوامل غیرمالی مهم که میتواند بر قضاوت عینی حسابرسان اثر منفی بگذارد، نگرش دارای سوگیری حسابرسان است؛ هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی اثر نگرش حمایتی حسابرس بر عینیت وی در قضاوت اولیه و استراتژی جستجوی شواهد در ادامه کار حسابرسی است. در پژوهش حاضر، 164 حسابرس مستقل عضو مؤسسات حسابرسی معتمد بورس در سالهای 1396 و 1397 مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد نشان میدهد که نگرش حمایتی حسابرس بر نوع قضاوت اولیه وی تأثیر دارد و بر اساس آن، نگرش حمایتی سطح بالا باعث میشود قضاوت اولیه حسابرس در جهت منافع صاحبکار باشد و نگرش حمایتی سطح پایین باعث میشود قضاوت اولیه حسابرس علیه منافع صاحبکار باشد. آشنایی حسابرس با صاحبکار نیز بر میزان موافقت حسابرس با صاحبکار اثر مثبت دارد. علاوه بر این، بین دو متغیر تجربه و هویت حرفهای حسابرس با نوع قضاوت اولیه وی یعنی احتمال عدم افشای بدهی احتمالی رابطه منفی و معنادار وجود دارد که میتواند همسو با اصل محافظهکاری در نظر گرفته شود. نتایج مدل دوم پژوهش نیز نشان میدهد که بین دو متغیر نگرش حمایتی حسابرس و نوع قضاوت اولیه حسابرس با استراتژی جستجوی شواهد حسابرسی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ یعنی حسابرسان شواهدی را جستجو میکنند که با نگرش حمایتی حسابرس و قضاوت اولیه حسابرس همسو باشد. همچنین، بین آشنایی حسابرس با صاحبکار و استراتژی جستجوی بعدی حسابرسان رابطه معناداری وجود ندارد.
نگرشهای حمایتی
آشنایی (هویتیابی) حسابرس با صاحبکار
استراتژی جستجوی شواهد
عینیت حسابرس
هویت حرفهای
2019
09
14
7
42
https://www.arfr.ir/article_93098_491a39aeae9ace9a25a5b25b102377b6.pdf
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و انتخاب حسابرس، با تأکید بر شهرت حسابرس شرکت
شکراله
خواجوی
علیرضا
پورگودرزی
عبدالمجید
سرمدی نیا
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و انتخاب حسابرس شرکت، بهعنوان دو عامل اثرگذار بر شهرت شرکت، در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1395-1388، است. در این پژوهش مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با استفاده از روش کدگذاری در رابطه با 25 معیار و در قالب چهار بعد (شامل مسائل محیطی، محصولات و خدمات، کارکنان و مسئولیتهای جامعه) که در گزارش هیئتمدیره شرکت افشا میشود، اندازهگیری شدهاست؛ همچنین متغیر عملیاتی انتخاب حسابرس، شهرت حسابرس در دو سطح صنعت و بازار است. روش آماری پژوهش نیز رگرسیون لجستیک و رگرسیون با استفاده از دادههای پانل است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مسئولیتپذیری اجتماعی با شهرت حسابرس در سطح صنعت دارای رابطه مثبت و معنیدار است. از طرف دیگر مسئولیتپذیری اجتماعی با شهرت حسابرس در سطح بازار نیز دارای رابطه مثبت است اما این رابطه معنیدار نیست. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش بیانگر این است که شرکتهایی که بیشتر نسبت به افشای مسئولیتهای اجتماعی خود اقدام میکنند، تمایل دارند تا حسابرسانی را به عنوان حسابرس مستقل شرکت انتخاب کنند که در بین شرکتهای صنعت از اعتبار بالاتری برخوردار هستند؛ اما این شرکتها به شهرت حسابرسان در سطح کل بازار بورس اوراق بهادار توجه شایانی نمیکنند.
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت
انتخاب حسابرس
شهرت حسابرس
روش کدگذاری
2019
09
14
43
66
https://www.arfr.ir/article_93287_820f49b8fd0d4a7a559514e8acbde025.pdf
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
شناسایی شاخصهای افشای داوطلبانه و نظام راهبری شرکتی؛ شکاف بین وضعیت موجود و مورد انتظار
حسین
پارسیان
حسین
کاظمی
جواد
رضازاده
سازوکارهای راهبری شرکتی میتواند زمینه افشای داوطلبانه اطلاعات شرکتها را فراهم و به تبع آن موجب افزایش تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه، اعتماد سرمایهگذاران، بهبود نقدشوندگی سهام و سودآوری شرکتها شود که این مهم لازمه توسعه اقتصادی کشور میباشد. به همین دلیل در این پژوهش، به شناسایی شاخصهای افشای داوطلبانه اطلاعات و تجزیه و تحلیل شکاف بین وضع موجود و مورد انتظار این شاخصها و نظام راهبری شرکتی از منظر صاحبنظران حوزه حسابداری و مالی پرداخته شده است. این پژوهش پیمایشی است. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند، برای آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و آزمون T و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین وضعیت موجود و موردانتظار شاخصهای افشای داوطلبانه اطلاعات و همچنین نظام راهبری شرکتی تفاوت معناداری وجود دارد. امید است با استقرار سازوکارهای راهبری شرکتی خوب، زمینه افشای داوطلبانه اطلاعات و تبع آن یکی از زیرساختهای توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.
افشای داوطلبانه
نظام راهبری شرکتی
تجزیه و تحلیل شکاف
2019
09
14
67
95
https://www.arfr.ir/article_93289_3bf6693a8ff366318b7b4e5db2e946ae.pdf
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
استراتژی تجاری صاحبکار و حق الزحمه حسابرسی
محمدرضا
نیک بخت
حامد
عمرانی
امید
آخوندی
میزان تلاش حسابرسی و در نتیجه حق الزحمه حسابرسی شرکتهای متاثر از نوع استراتژی تجاری شرکتها میباشد. بررسی استراتژی تجاری و ارتباط آن با تلاش حسابرسان در بستر استاندارد شماره 11 هیات نظارت بر موسسات حسابرسی اشاره به این مطلب دارد که حسابرسان نیاز دارند تا از محیط تجاری و صنعتی صاحبکار جهت برنامهریزی کار حسابرسی شناخت کافی و مناسبی کسب نمایند. در این راستا هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین نوع استراتژی تجاری صاحبکار و حقالزحمه حسابرسی شرکتها میباشد. با پیروی از پژوهشهای میلز و اسنو(1978 ،2003) در این پژوهش جهت تعیین نوع استراتژی تجاری صاحبکار (استراتژی تهاجمی و استراتژی تدافعی) از شاخصهای شدت سرمایه، نوسازی اموال و تجیزات، کارایی سربار و اهرم مالی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1387 تا 1394 و حجم نمونه 680 مشاهده (سال- شرکت) میباشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد بین استراتژی تهاجمی صاحبکار و حقالزحمه حسابرسی ارتباط مثبت (مستقیم) وجود دارد. همچنین این نتایج نشان میدهد استراتژی تهاجمی در مقایسه با استراتژی تدافعی ارتباط مثبت قویتری با حق الزحمه حسابرسی دارد.
حق الزحمه حسابرسی
استراتژی تجاری صاحبکار
استراتژی تدافعی
استراتژی تهاجمی
2019
09
14
97
118
https://www.arfr.ir/article_93103_cb0f24d20f29ca5274beea78d75ac048.pdf
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
ارتباط بازار رقابتی با رفتار چسبنده هزینهها و راهبری شرکتی
محمدحسین
صفرزاده
حامد
اناری
این پژوهش به بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر رفتار چسبنده هزینهها و نظام راهبری شرکتی میپردازد. بدین منظور ابتدا به روش حذف سیستماتیک، تعداد 200 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و دادههای مورد نیاز برای بازه زمانی شش ساله از سال 1391 تا 1396 گردآوری شد. در این پژوهش، متغیر رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل محسوب میشود و متغیرهای رفتار چسبنده هزینه و نظام راهبری شرکتی نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدهاند. همچنین تأثیر متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد آزمون و بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که افزایش میزان رقابت در بازار محصول سبب کاهش یا افزایش رفتار چسبنده هزینهها نمیشود. به بیان دیگر، رقابت در بازار محصول با چسبندگی هزینه ارتباط معناداری ندارد. افزون بر این، نتایج آزمونهای آماری نشان دهنده عدم وجود ارتباط معنادار بین رقابت در بازار محصول و نظام راهبری شرکتی در نمونه آماری پژوهش است.
رقابت در بازار محصول
چسبندگی هزینهها
نظام راهبری شرکتی
2019
08
23
119
146
https://www.arfr.ir/article_93104_14f30b7b2b883da80e929a0e2e86b079.pdf
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
بررسی تأثیر زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر بر شفافیت اطلاعات مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
زینب
زحمتکش
محمود
معین الدین
مهدی
ناظمی اردکانی
امروزه تحولات شگرفی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ دادهاست. زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر یک فناوری نوین برای مبادله شفاف دادههای گزارشگریمالی و تجاری است که میتواند در سراسر جهان با زبانی مشترک و فرمتی خاص، منجر به کاهش هزینههای نمایندگی و بهبود تصمیمگیری استفادهکنندگان اطلاعات گردد. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر بر شفافیت اطلاعاتمالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. وجه تمایز این پژوهش نسبت به پژوهشهایی که تاکنون در ایران در این زمینه انجامشده، خارجشدن از حوزة تحقیقاتکیفی و انجام پژوهشی کمی میباشد. نمونة پژوهش مشتمل بر 158 شرکت برای دوره هشت ساله (1388- 1395) است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ بررسی رابطه متغیرها همبستگی است و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای پنل استفاده شدهاست. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زبانگزارشگری تجاری توسعهپذیر بر شفافیت اطلاعاتمالی تأثیر مثبت معنادار دارد.
زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر
شفافیت اطلاعات مالی
به موقع بودن
قابلیت اتکا
2019
09
14
147
171
https://www.arfr.ir/article_93105_96202b26a28250f9c3c91e629a4d0de3.pdf
پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی
2345-3125
2345-3125
1398
8
1
ارتباط قابلیت مقایسه صورت های مالی و ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر نقش عدم تقارن اطلاعاتی
یونس
بادآور نهندی
قادر
بابایی
ارتقاء ویژگی کیفی قابلیت مقایسه در صورت های مالی، استفاده کنندگان را قادر می سازد تا شباهت ها و تفاوت های مربوط به فعالیت های اقتصادی در بین شرکت های مختلف در طول زمان را بهتر ارزیابی کرده و بتوانند تخصیص منابع خود را به شکل بهینه انجام دهند. هدف اصلی این پژوهش، تعیین ارتباط بین قابلیت مقایسه صورت های مالی و ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از نمونه آماری، شامل 132 شرکت برای دوره زمانی 1385 الی 1394 می باشد. در این پژوهش، قابلیت مقایسه صورت های مالی بر اساس روش های ارزیابی دی فرانکو و همکاران (2011) و ریسک سقوط قیمت سهام از طریق مدل هاتن و همکاران (2009) اندازه گیری شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز از رگرسیون لوجیت بهره گیری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهند؛ بین قابلیت مقایسه صورت های مالی و ریسک سقوط قیمت سهام ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد این ارتباط منفی در شرایط عدم تقارن اطلاعاتی بالا تشدید می شود.
قابلیت مقایسه صورت های مالی
ریسک سقوط قیمت سهام
عدم تقارن اطلاعاتی
2019
09
14
173
206
https://www.arfr.ir/article_93106_4d2997ec253a1f69681fe1b36e770a1f.pdf