@article { author = {ghaderzadeh, seyed karim and kordestani, gholamreza and haghighat, hamid}, title = {Identifying and ranking Factors Influencing Levels of Corporate Social Responsibility Disclosure using Data Mining}, journal = {Applied Research in Financial Reporting}, volume = {6}, number = {2}, pages = {7-46}, year = {2018}, publisher = {Audit Organization}, issn = {2345-3125}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In recent years, Researchers in the field of corporate social responsibility have focused their Attention to identify the factors influencing corporate social responsibility disclosure. However, a large share of these studies belongs to developed countries and few studies have examined the developing countries with emerging economies. The aim of this study is identify and ranking the factors influencing of corporate social responsibility disclosure. Therefore, Data of 104 Production firms listed in Tehran Stock Exchange were analyzed during the period from 2006 to 2015 In two stage included the first stage; identifying the factors influencing the level of corporate social responsibility disclosure and the second stage; ranking the significant variables identified in the first stage. The results of the first stage of research to test the hypotheses using multivariate regression models indicate that economic factors, corporate characteristics and corporate governance factors have significant influence in explaining corporate social responsibility disclosure. Also, results of the second stage of research to ranking important variables using data mining approach, including decision tree C5, neural networks, Bayesian networks, logistic regression models  and the comparison of these models, showed that the decision tree model C5 has been more efficient than other models. Accordingly, in order of importance, company size, financial leverage, management ownership, ownership concentration, CEO duality, inflation, corporate age, profitability, and board independence variables have been most important in determining of corporate social responsibility disclosure.  }, keywords = {Keywords: Corporate Social Responsibility,Corporate Governance,Corporate Characteristics,Data mining,economic factors}, title_fa = {شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با رویکرد داده‌کاوی}, abstract_fa = {چکیده در سال‌های اخیر، پژوهشگران عرصه مسئولیت اجتماعی توجه خود را به ‏شناسایی عوامل مؤثر بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها متمرکز نموده‌اند. هدف این مقاله شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها است. در راستای هدف پژوهش، داده‌های 104 شرکت تولیدی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 تا 1394 گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش بر مبنای آزمون فرضیه‌ها با استفاده از مدل رگرسیون چندگانه نشان می‌دهد عوامل اقتصادی، ویژگی‌های شرکت و عوامل راهبری شرکتی تأثیر معنی‌داری بر سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارند. هم‌چنین یافته‌های پژوهش درخصوص رتبه‌بندی متغیرهای بااهمیت با استفاده از رویکرد داده‌کاوی شامل مدل‌های درخت تصمیم C5، شبکه‌های عصبی، شبکه‌های بیزین و رگرسیون لجستیک و مقایسه این مدل‌ها با هم نشان می‌دهد مدل درخت تصمیم C5 نسبت به سایر مدل‌ها از کارایی بیشتری برخوردار است. بر این اساس، به ترتیب؛ متغیرهای اندازه، اهرم مالی، مالکیت مدیریت، تمرکز مالکیت، دوگانگی مسئولیت مدیرعامل، تورم، سابقه، سودآوری و استقلال هیات‌ ‌مدیره بیشترین اهمیت را در تبیین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها داشته‌اند.  }, keywords_fa = {راهبری شرکتی,داده‌کاوی,عوامل اقتصادی,مسئولیت اجتماعی}, url = {https://www.arfr.ir/article_63513.html}, eprint = {https://www.arfr.ir/article_63513_55deb16381ece60f1819146d76c13a7d.pdf} }