@article { author = {nikbakht, mohammad reza and Omrani, Hamed and Akhoundi, omid}, title = {Client Business Strategy and Audit Fee}, journal = {Applied Research in Financial Reporting}, volume = {8}, number = {1}, pages = {97-118}, year = {2019}, publisher = {Audit Organization}, issn = {2345-3125}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The amount of audit effort and, consequently, audit fee of companies is affected by the type of Business strategy. A review of the business strategy and its relation to auditors' efforts in the context of Standard No. 11 of the Audit Supervisory Board refers to the need for auditors to have adequate knowledge of the business and industrial environment of the client for the planning of the audit work. In this regard, the main objective of this research is to investigate the relationship between the type of business strategy of the client and the audit fee of the companies. Following the researches of Mills and Snow (1978, 2003), in this research, indicators of capital intensity, renovation of property and equipment, overhead efficiency and financial leverage were used for determining the type of client business strategy (aggressive strategy and defensive strategy). The statistical population of this research is the companies accepted in the Tehran Stock Exchange during the years 1387 to 1394 and the sample size is 680 observations (year-company). The results of the data analysis show that there is a positive (direct) correlation between the client's aggressive strategy and the audit fee. These results also show that the aggressive strategy has a more positive correlation with audit fee compared to the defensive strategy.}, keywords = {Audit Fee,client Business Strategy,defensive strategy,aggressive Strategy}, title_fa = {استراتژی تجاری صاحبکار و حق الزحمه حسابرسی}, abstract_fa = {میزان تلاش حسابرسی و در نتیجه حق الزحمه حسابرسی شرکت‌های متاثر از نوع استراتژی تجاری شرکت‌ها می‌باشد. بررسی استراتژی تجاری و ارتباط آن با تلاش حسابرسان در بستر استاندارد شماره 11 هیات نظارت بر موسسات حسابرسی اشاره به این مطلب دارد که حسابرسان نیاز دارند تا از محیط تجاری و صنعتی صاحبکار جهت برنامه‌ریزی کار حسابرسی شناخت کافی و مناسبی کسب نمایند. در این راستا هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین نوع استراتژی تجاری صاحبکار و حق‌الزحمه حسابرسی شرکت‌ها می‌باشد. با پیروی از پژوهش‌های میلز و اسنو(1978 ،2003) در این پژوهش جهت تعیین نوع استراتژی تجاری صاحبکار (استراتژی تهاجمی و استراتژی تدافعی) از شاخص‌های شدت سرمایه، نوسازی اموال و تجیزات، کارایی سربار و اهرم مالی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1387 تا 1394 و حجم نمونه 680 مشاهده (سال- شرکت) می‌باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد بین استراتژی تهاجمی صاحبکار و حق‌الزحمه حسابرسی ارتباط مثبت (مستقیم) وجود دارد. همچنین این نتایج نشان می‌دهد استراتژی تهاجمی در مقایسه با استراتژی تدافعی ارتباط مثبت قوی‌تری با حق الزحمه حسابرسی دارد.}, keywords_fa = {حق الزحمه حسابرسی,استراتژی تجاری صاحبکار,استراتژی تدافعی,استراتژی تهاجمی}, url = {https://www.arfr.ir/article_93103.html}, eprint = {https://www.arfr.ir/article_93103_cb0f24d20f29ca5274beea78d75ac048.pdf} }