تأثیر سبک رهبری مدیران حسابرسی بر رفتار ناکارآمد حسابرس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 حسابداری. دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه شهید باهنر. کرمان

2 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

3 حسابرس ارشد خزانه داری. کرمان

چکیده

سبک رهبری مدیران حسابرسی می تواند تأثیر زیادی بر رفتار حسابرسان در یک سازمان داشته باشد. رفتار ناکارآمد منجر به کاهش کیفیت حسابرسی و عدم اعتماد سهامداران می‌شود. .هدف این پژوهش بررسی تاثیر سبک رهبری مدیران حسابرسی بر رفتار ناکارآمد حسابرسی می‌باشد.
داده‌های پژوهش با استفاده از روش پیمایشی گردآوری شده‌اند و حسابرسان داخلی و مدیران حسابرسی داخلی شاغل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1401 به پرسشنامه پژوهش پاسخ داده‌اند. شایان ذکر است که برای تحلیل یافته‌ها، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است و برای اندازه‌گیری متغیر مستقل از پرسش‌نامه باس و اولیون (1990) و وابسته از پرسش‌نامه آدریا و لوبیس (2022)، مانگیوا و همکاران (2017) استفاده شده است.
یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون فرضیه‌ها، سبک رهبری تحول گرا، تبادل گرا و آزادانه بر رفتار ناکارآمد حسابرسان تاثیر منفی دارند اما سبک رهبری اقتدارگرا بر رفتار ناکارآمد حسابرسان تاثیر مثبتی دارد. همان گونه که انتظار داشتیم، رهبری تحول گرا، تبادل گرا و آزادانه باعث کاهش رفتار ناکارآمد حسابرس می‌شود اما سبک رهبری اقتدارگرا باعث افزایش رفتار ناکارآمد حسابرس می‌شود
سبک رهبری بر رفتار و کیفیت حسابرسی تاثیر دارد. مدیران حسابرسی باید به سبک رهبری و رفتار با حسابرسان توجه داشته باشند. اگر مدیران سبک رهبری تحول گرا، تبادل گرا و آزادانه را به کار ببرند، تنش و نارضایتی از بین خواهد رفت و کار به خوبی انجام خواهد شد اما اگر سبک رهبری اقتدارگرا در اداره موسسه‌های حسابرسی استفاده شود حسابرسان رفتار ناکارآمدی خواهند داشت و کیفیت حسابرسی کاهش خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها